blog visits up-to-date

Wednesday, January 27, 2010

Bos, apa yang untung melabur emas?

Salam sejahtera pembaca sekalian,
Apa khabar??  bagus, sik bagus? biasa la hidup tok.. sik seindah mimpi.. cewahh.. alu kdak blog org lain dah..

Okeh, we back to topic.. Banyak komen yang saya terima melalui emel, persoalan biasa melalui facebook dan perbualan seharian.. Soalan pertama yang selalu timbul ialah.. Macam mana dapat untung dengan melabur dalam bentuk emas. Okeh, I will explain here.

Pertama sekali, benda paling pokok dlm pelaburan emas ialah MEMBELI emas pada harga rendah, MENJUAL pada harga yang tinggi. Ingat ayat ini sampai bila-bila okeh.. =)

Ok.. Disini saya akan memberikan contoh terbaik yang akan dapat memahamkan anda sekalian..


Pada 1 July 2009 saya telah membeli emas 50 gram. Untuk membeli emas, saya perlu melihat harga WE SELL, so harga pada hari itu ialah RM5,662.00. Saya beli emas dengan dealer Public Gold, dapat emas dan saya simpan di tempat yang selamat..

Simpan punya simpan, after 6 month saya check balik harga pada hari ini 27/1/2010. Kalau saya berniat hendak menjual emas pada hari ini, saya perlu lihat ruangan WE BUY yang mana menunjukkan harga hari ini ialah RM6,195.00.. Jom kita belajar mengira berapa keuntungan kita sekarang..

Di sini kita dapat mengira berapa keuntungan sekarang.. Caranya mudah saja:

= [(Harga Hari Ini - Harga Waktu Membeli Emas) bahagi Harga Waktu Membeli Emas] x 100%

= [(RM6,195.00 - RM5,322.30) / RM5,322.30] x 100%

Peratus keuntungan adalah sebanyak RM872.72.. atau bersamaan dengan 16.40% keuntungan. Macam mana dapat nilai RM872.72?? 

Senang saja, RM6,195.00 - RM5,322.30 = RM872.72.. hehe. Baru 6 bulan, belom 1 tahun, 4-5 tahun =) 

Baru 6 bulan beb.. So, macam ini la cara mengira keuntungan emas. Kalau rasa nak simpan lagi, tunggu harga lebih naik, boleh.. takda masalah..

Kalau nak jual balik dan dapat keuntungan boleh jual emas anda itu dengan dealer2 Public Gold. Jangan lupa bawa sekali sijil emas tersebut k, kalau tidak anda akan di kenakan penalti bayaran tambahan =)

Secara purata, harga emas naik sebanyak 25% setahun.. Kelak saya akan membuat artikel perbandingan harga emas pada 5 tahun kebelakangan ini. Okeh.. Di harap artikel ini dapat membantu anda memahami bagaimana membuat untung dengan pelaburan emas...

Choice in your hand ... Chalo... =p

No comments:

Post a Comment